1 augustus 2023

Allemaal beestjes

In juni en juli zijn wij, tussen mijn 2 staaroperaties door, naar de Veluwe geweest. De camera natuurlijk mee ook al had ik één scherp en nog één wazig oog. Ik wilde deze keer een aantal verschillende soorten (jonge) vogels en de eekhoorns fotograferen. De eekhoorns hebben zich niet veel laten zien, maar ik heb wel een aantal foto's kunnen maken. Als bonus ook nog een paar foto's van de bosmuisjes. Ik begin met de foto's van de eekhoorns en de bosmuisjes.

De eekhoorns waren in het begin nog heel schichtig maar toch ook nieuwsgierig. Toen zij eenmaal door hadden dat er zaadjes en nootjes voor hun op het voerplankje lagen, was de verleiding te groot om niet even rustig op het voerplankje te blijven zitten.   





De bosmuisjes (ik heb er 4 geteld) hadden het maar druk met het zoeken naar zaadjes of stukjes brood dat de vogels vanaf de voerplankjes naar beneden gooiden. Ze zijn zo klein dat je ze tussen het hoge gras niet zag. Vaak zag je alleen maar het hoge gras bewegen om vervolgens ineens een klein koppie tevoorschijn te zien komen. 

Dit muisje haalde de zaadjes uit de uitgebloeide bloemen van het Vingerhoedskruid.

Dit muisje zat aan het begin van de avond op een tak in de boom. Tot mijn verbazing bleef het zitten en kon ik een paar foto's maken.


Dan door naar de vogels die op de pot pindakaas en de zaadjes afkwamen. Nadat de vogels door hadden dat er weer wat lekkers bij ons te halen was, hebben zij zich veelvuldig laten zien. Als dank werden wij heel regelmatig getrakteerd op een mooi 'zangconcert'. Wat is er mooier dan een heel stil bos met alleen het zingen van de vogels?

De Merels waren ver in de meerderheid aanwezig. Op een gegeven moment waren zij zo aan ons gewend dat een enkeling bij ons op de tafel kwamen zitten of onder onze stoelen doorliepen. 



De Koolmeesjes waren ook goed vertegenwoordigd. Zij zien er zo onschuldig uit, maar wat kunnen die fel naar elkaar zijn en dan vooral als het om de pot pindakaas gaat. Het was achter in de rij aansluiten, waarbij het voordringen direct werd afgestraft.



Van de Pimpelmeesjes heb ik een aantal foto's van de jonge vogeltjes kunnen maken. Heel aandoenlijk om te zien hoe zij hun ouders proberen na te doen bij het vinden van eten (lees pot pindakaas). Deze jonkies zaten op een afstandje toe te kijken hoe de oudelui het doen.




Ondertussen zat een jong vinkje in de boom te wachten tot het voedertijd werd en pa vink eraan kwam om haar te voeren. 




Dit echtpaar vink zat alle drukte op de voerplank vanuit de boom gade te slaan.



Het Roodborstje laat zich altijd meerdere keren per dag zien. Als er niets meer op de voerplankjes ligt, lijkt zij je aan te kijken en te willen zeggen "Zeg jij daar, vergeet je niet om wat neer te leggen? Het is op hoor!"




 
De Bonte specht laat luid van zich horen door met zijn snavel op de boom te tikken. Het klinkt door het hele bos. Hij is trouwens verzot op de pindakaas. Met zijn snavel vol gepropt (er kan echt niets meer bij) vliegt hij weg. 


En dan ineens tussen de merels, hupt er een Zanglijster voorbij. Nadat hij de volle voerplankjes had ontdekt, is hij nog regelmatig terug gekomen. 



Nog twee dagen en dan zouden wij weer naar huis gaan. En daar kwam de Appelvink opdagen. 



En de Heggemus. Die had ik nog niet eerder bij ons in het bos gezien. Gelukkig was mijn camera nog niet ingepakt.



Al met al is het een lang blog geworden. Ik hoop dat ik jullie er niet mee verveeld heb. 

Als laatste wil ik jullie bedanken voor de leuke reacties op mijn vorige blog over de IJsvogels. 
Even voor René Smits, hartstikke bedankt voor je advies! 









 



 



 

18 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige foto's heb je gemaakt Annette.
    Zo leuk om te zien de eekhoorn, maar ook de verschillende soorten vogels, het is heerlijk om in een park te zijn op een rustige plek en van de dieren en vogels te genieten, dat doen wij ook altijd.
    Het muisje heeft mijn hart gestolen zo schattig.
    In welk park en waar was je??
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je mooie compliment Irma! Echt leuk om te lezen.
      Wij hebben zelf een (familie)vakantiehuis in het buitengebied van Otterlo. Vlakbij de heide en het park De Hoge Veluwe. Het is daar iedere keer, ongeacht het seizoen, genieten.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  2. Hoi Annette.

    Mooie serie.
    Mooi de Vogels die je hebt kunnen nemen op de foto's.
    Zo leuk de Eekhoorn.
    Het Muisje is echt super dat je die zo mooi op de foto hebt kunnen krijgen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Patricia,
      Dank je wel voor je leuke reactie!
      De foto's van het bosmuisjes vind ik zelf ook zo leuk. Ik had nooit verwacht dat hij (of zij) zo zou blijven zitten.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  3. Hallo Annette, ik heb mij in het geheel niet verveeld hoor met al die mooie dieren die jij fotografeerde en hier deelde op je mooie website. En ja de eekhoorn is ook mijn favoriet maar ik in mijn omgeving wonen ze helaas niet. Maar wat heb je veel andere dieren gezien. Echt super foto's en zeker van dat muisje. Hoop dat je staar operaties je ook hebt geholpen maar gezien je fotografie was dit echt gelukt. De Veluwe is voor mij iets verder weg en daarom genoot ik dubbel van je blog. Het is hier echt supermooi want zowel hier als op mijn YT kanaal bij andere vrienden heb ik al bemerkt dat de natuur hier prachtig is. Natuurgroetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Tine,
      Dank je wel voor je mooie reactie. Fijn dat je hebt genoten van het blog en dat je het niet te lang vond.
      Ik wil je ook nog bedanken voor de (vele) eerdere reacties op mijn voorgaande blogs.
      Je filmpjes op je YT kanaal vind ik super! Echt mooi gedaan.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
    2. Graag gedaan en ook dank voor de jouwe hoor. Altijd erg blij mee. Lees graag je mooie blogjes en dan al die mooie foto's erbij zijn altijd ook zo mooi. Dank ook dat je mijn filmpjes op YT ook mooi vind. Plaats hen niet altijd op mijn 2 blogs. Groetjes, Tine

      Verwijderen
  4. Hallo Annette,
    ein sehr schöne zusammenstellung, die Eichhörnchen hast du gut erwischt, die sind immer so schnell, ich habe da nie Glück..:-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vielen Dank für deinen Kommentar Frank! Freut mich sehr.
      Du hast keine Ahnung wie viele Bilder des Eichhörnchens zuvor gescheitert sind :-). Dir wird es sicher auch gelingen!

      Grüsse,
      Annette

      Verwijderen
  5. Ook al kon je niet goed kijken, daar zie je niks van ;-))
    Prachtige foto's Annette.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Annette,
    Wat mooi en lief en schattig!!! De vogels staan er prachtig op en de eekhoorn en het muisje al helemaal! Wat veel jonge vogels en leuk zo'n voermomentje. De appelvink is wel een supermooie afsluiter. en dan toch nog ff een heggenmus er achteraan.
    Ik hoop dat het inmiddels goed gaat met je ogen.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Annette,
    Dat eekhoorntjes altijd tot de verbeelding spreken en bovendien aantrekkelijke fotomodellen zijn laat ook jij hier zien. Dat muisjes verbluffend goed kunnen klimmen heb ik ook bij ons in de tuin gezien. Als er gevaar dreigt laten ze zich dan zonder probleem van ca 2 m hoogte naar beneden vallen. Je hebt ook nog heel wat vogeltjes op bezoek gehad, waarbij ik de platen van de lijster en appelvink het meest opvallend vind. Het was een prima vakantieadres.
    Beterschap!
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke serie, vooral eekhoorn en bosmuisje vind ik super. Maar ook veel verschillende vogels, en zo gaaf een appelvink bij jullie huisje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Annette,

    Je hebt me geenszins verveeld met dit lange blog en het is aan de foto's niet te zien dat je met een oog wazig zag, de foto's zijn goed scherp. Jullie hebben daar een mooie tijd beleefd op de Veluwe met veel soorten. Mooi die eekhoorn en om zo'n klein, beweeglijk muisje scherp op de plaat te krijgen valt nog niet mee. Bij een aantal foto's had je een mooi bokeh door het licht dat in de achtergrond door het gebladerte scheen. Als je dan als toetje ook een appelvink op de voerplank krijgt heb je daar een schitterende tijd gehad.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldige foto's heb je gemaakt Annette.
    leuk om te zien de eekhoorn en al die vogels mooi gedaan,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie fotos. Prachtig dat muisje. De eekhoorn is toch ook heel mooi. Allemaal mooi ondanks 1 scherp oog. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Annette,

    Ik zie dit bericht nu pas, maar wat een leuke serie zo bij elkaar. Voor mij zijn de twee foto's van de bosmuis de mooiste. Zo heb ik ze nog nooit eerder gezien. Erg fraai zo.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette