15 mei 2023

IJsvogels

Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst IJsvogels gefotografeerd. Daarvoor had ik een plekje in een vogelhut gereserveerd. De vogelhut ligt tussen Amsterdam ZO en Abcoude in een prachtig stukje natuur. Wat heb ik die dag genoten van natuurlijk de IJsvogels, maar ook van het mooie weer en de mooie omgeving. 

In spanning zat ik te wachten op de eerste IJsvogel. Ik voelde mij net weer een klein kind dat op de aankomst van Sinterklaas stond te wachten. Na een klein half uurtje liet de IJsvogel zich voor de eerste keer zien. Deze tak was voor dat moment het favoriete plekje.






De IJsvogel bleef maar kort op een plekje zitten, vloog dan weer weg om vervolgens met iedere keer een tussenpose van ongeveer 25 minuten weer terug te keren. 
Het was grappig om te zien dat de IJsvogel iedere keer eerst 2x over het water 'hupte' om daarna pas op deze rechtop staande dikke tak te gaan zitten. 




Wat later in de middag verhuisde de IJsvogel naar een tak iets verder op waar het zonnetje nog op scheen. Op onderstaande foto lijkt het ook of hij/zij even zit te zonnen. 



Ik heb echt een top dag gehad. In de toekomst ga ik zeker nog een keertje terug naar de vogelhut. Ik ben denk ik 'besmet geraakt' met het (IJs-)vogel fotografie virus. 

 

11 opmerkingen:

  1. Hallo Annette
    jeder der diese Fotos sieht wird neidisch sein, super Bilder
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annette,
    wat een prachtige serie foto's van zowel het mannetje als vrouwtje ijsvogel.
    Prachtig scherp ook vind ik, heerlijk als je dit zo mooi kan vast leggen, daar is een vogelhut echt perfect voor.
    Ik heb genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Annette.

    Wah, wat super dat je die hebt kunnen zien.
    Mooie foto's heb je kunnen maken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Annet
    wat een mooie serie is dit ik kan begrijpen dat het de dag van je leven was met zulke foto's,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Annette,
    IJsvogels zien is altijd bijzonder, zeker als je het dan ook nog van dichtbij kunt. Ik ken de hut waar je geweest bent en daar wordt een prima manier geboden om de vogels op je gemak te bekijken. De eerste twee beelden vind ik overigens de mooiste.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Annette,

    Kan me heel goed voorstellen hoe jij je gevoeld hebt toen er voor de eerste keer een ijsvogel zo vlak voor je neus (lens) zat. Dat had ik zeker ook. Je kunt overigens aan het hoge roepje vaak horen wanneer een ijsvogel in aantocht is. Voor de eerste keer heb je al meteen een prachtige serie geschoten, vooral die tweede van het mannetje vind ik heel fraai. Ik denk dat ze in de buurt jongen gehad hebben, gezien de aanwezigheid van zowel het mannetje als het vrouwtje.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoie Annette, Via Irma kwam ik op je website terecht en super dat je de ijsvogels heb kunnen fotograferen. Mij zijn ze altijd te snel af.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi die ijsvogels. Ik zie ze ook niet vaak of het lukt me niet ze te fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Annette,
    Beeldschone foto's van de ijsvogels, klasse!
    Die hut staat ook op mijn lijstje.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Annette,

    Een plekje dat ik al heel lang ken en waar ik al kwam toen bijna niemand dit kende en je er gewoon in kon gaan zitten. Ben ook lang lid geweest van de vereniging daar. Voor mij jammer dat ze er een jaar of 5 geleden een verdienmodel van hebben gemaakt, maar natuurlijk mooi voor jou en vele anderen. En natuurlijk voor de vereniging want die halen er een heleboel geld mee op. Ik wil je wel het advies geven om de volgende keer in de ochtend te boeken. Dan heb je veel mooier licht en zijn de ijsvogels (zeker wanneer er jongen zijn) veel actiever. Dan worden je foto's nog mooier, maar het nadeel is dat het virus dan nog harder toeslaat.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Eisvögel zur fotografieren ist der Traum jedes Vogelfotografen. Dir sind tolle Bilder gelungen.
    Gruß
    Michael

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette