19 september 2023

Toch nog vlinders

Wat waren er dit jaar weinig vlinders en libellen. Zelfs op de Vlinderstuiken en in de vlindertuin bij mij in de buurt bleef het angstvallig stil. Tijdens de vakantie in Zwitserland heb ik toch nog een aantal soorten kunnen fotograferen. Zeker in de eerste week van de vakantie. Het weer was schitterend met volop zon en temperaturen van 35+ graden C. De 2e week begon met 3 dagen volop regen waarbij de temperatuur naar 8 tot 11 graden C. zakte. Daarna klom de temperatuur op naar zo'n 25 graden C. en kwam de zon weer tevoorschijn. Toen de bewolking na de regen opgetrokken was, waren de bergtoppen boven de 2.000 meter met sneeuw bedekt. 

De Koninginnepage liet zich de eerste week van de vakantie een aantal keren zien. Na de dagen met regen is zij nog één keer over de tuin gevlogen (als een soort afscheid bleek later) en heeft zich daarna niet meer laten zien.





Een aantal andere soorten vlinders zijn na de koude dagen nog wel teruggekomen, al werden het er wel steeds minder. 

De Atalanta zat nog regelmatig op de bloemen van de Vlinderstruik.

De Boomblauwtjes hadden hun plekje op de Guldenroede gevonden.



Ook het Bruine zandoogje deed zich te goed aan de nectar van de Vlinderstruik.

De Buxusmot bekeek de wereld van de andere kant. Ik heb hem alleen maar ondersteboven zien hangen.

Het Hooibeestje gefotografeerd met tegenlicht. De vleugeltjes lijken daardoor doorschijnend.


Ik dacht een Kolibrievlinder gefotografeerd te hebben, maar later bleek het een Walstropijlstaart te zijn.

Ik ben blij toch nog vlinders gezien (en gefotografeerd) te hebben. Van een zomer waarbij bijna geen vlinders te zien zijn, word je niet vrolijk. Ik hoop dat het dit jaar een éénmalige dip is geweest en dat er volgend jaar weer meer vlinders rond fladderen. 

Tot slot wil ik iedereen die gereageerd heeft op mijn vorige blog "Allemaal beestjes" heel erg bedanken voor de leuke en mooie berichtjes die jullie achtergelaten hebben. Ik wilde iedereen persoonlijk in het blog bedanken, maar dat is niet gelukt door mijn 2e staaroperatie en daarna de vakantie. Jullie reacties heb ik heel erg gewaardeerd. 



 

17 opmerkingen:

  1. Hoi Anette,
    Wat een geweldige serie foto's van de verschillende vlinders.
    De Koninginnepage is toch wel een prachtige soort vind ik, gelukkig kon je die mooi fotograferen.
    Ook de Boomblauwtjes zijn echt heel mooi en dan met name foto 8 die is super mooi.
    Ook hier zijn er in september wat meer vlinders te zien, in de zomer waren er ook schrikbarend weinig vlinders te zien.
    Ik heb genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je compliment Irma. Fijn dat je van het blog genoten hebt.
      Laten we hopen dat er volgend jaar weer meer vlinders zullen rond vliegen.

      Groetjes, Annette

      Verwijderen
  2. Hallo Anette,
    dieses Jahr gab es viele Schmetterlinge bei uns im Garten, so schöne Fotos habe ich nicht bekommen, toll fotografiert.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,
      Ich bin "neidisch" dass es in dienem Garten so viele Schmetterlinge gab ;-). Nein das ist ein Witz. Ich bin froh, dass ich sie trotzdem fotografieren konnte, hoffe aber, die Schmetterlinge nächstes Jahr wieder in unserem eigenen Garten zu sehen.

      Grüsse, Annette

      Verwijderen
  3. Hoi Annette, prachtige foto's van de vlinders. Vooral die koninginnenpage!! Maar die walstropijlstaart is ook apart. De blauwtjes prachtig met dat geel!
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je mooie reactie Maria! Leuk om te lezen :-).
      Mijn wens was om ook dit jaar een Koninginnepage te kunnen fotograferen en dat is gelukt. Ik vind het zo'n mooie vlinder.
      De Walstropijlstaart had ik nog niet eerder gezien. Hij vliegt precies zoals de Kolibrievlinder. Toch bijzonder hè?!

      Groetjes, Annette

      Verwijderen
  4. Hallo Annette,
    Je bent toch goed aan je trekken gekomen met vlinders. Vooral de platen van de koninginnepage vind ik heel fraai. Daarnaast is natuurlijk de walstropijlstaart een mooie verrassing. En zelfs nog een buxusmot, een soort waarover je - waarschijnlijk door gebrek aan voedsel - niets meer hoort.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees,
      Ik had in Zwitserland inderdaad niets te klagen met de verschillende soorten vlinders. Het was heel bijzonder om de walstropijlstaart te zien. Ik was heel blij met de bezoekjes van de Koninginnepage. Mooi om hun gedrag van dichtbij te kunnen volgen.

      Groetjes, Annette

      Verwijderen
  5. Hoi Annette.

    Prachtige vlinders heb je daar kunnen zien.
    Wat een mooi exemplaren zitten erbij.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      Dank je wel voor je leuke reactie!

      Groetjes, Annette

      Verwijderen
  6. Wat mooi om de koninginnepage voor de lens te hebben Annet.
    Je maakt mij jaloers, pracht vlinder is dat.
    Je foto's ervan ook.
    Boomblauwtje komt ook erg mooi uit met de gele achtergrond.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je leuke reactie Tinie!
      Het is iedere keer weer bijzonder de Koninginnepage te zien. Zo mooi getekend en groot (in vergelijking met de andere vlinders).

      Groetjes, Annette

      Verwijderen
  7. Mooie fotos van de vlinders. Ik zie er nu nog steeds. Vorige week nog een blauwtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hooi Annet
    heel mooi in beeld gebracht die vlinders,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Annette, Jij hebt best wel mooie vlinders gezien. Dit jaar heb ik wel de bekende vlinders gezien maar toch ook wel heel weinig dan de voorafgaande jaren. Maar de Koninginnenpage en boomblauwtje helemaal niet. Jij had dus geluk.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette