9 mei 2023

Natuurpark Lelystad

Vorige week ben ik samen met mijn vriendin naar Natuurpark Lelystad geweest. Al een aantal jaar roep ik dat ik er heen wil, maar om de één of andere reden kwam het er niet van. Eigenlijk onzin natuurlijk, want Lelystad ligt niet ver van Almere dus ben je er zo. Nu ik er eenmaal geweest ben en er volop heb genoten, ga ik er zeker vaker naartoe. 

Het natuurpark is in de jaren 1970 ontstaan omdat de Amsterdamse dierentuin Artis behoefte had aan extra ruimte voor grote hoefdieren. In het park worden in grote omheinde terreinen allerlei dieren uit het Euraziatische gebied gehouden die in het wild niet vaak meer voorkomen of (ernstig) gedreigd zijn, zoals Wisenten, Pater-Davidsherten en Przewalskipaarden. Het is ook de enige plek in Nederland waar Elanden rondlopen. 

Het natuurpark is 400 ha groot en bestaat afwisselend uit waterpartijen, rietvelden, grasland en gemengd bos. De grotere plassen in het park zijn ontstaan door zandwinning voor de aanleg van de nabijgelegen A6. 

(tekst over het natuurpark: Wikipedia)




Deze ooievaar had een mooie plek voor haar nest uitgezocht; net voorbij de ingang van het park. Vanuit de hoogte kon zij alles mooi in de gaten houden.




Daarna door naar de Otters, maar die lieten zich helaas niet zien. Dan maar verder naar de Pater-Davidsherten. Deze herten leefden oorspronkelijk in grote delen van China. In 1865 werd het door Pater Armand David, een Franse missionaris, ontdekt en naar hem vernoemd.


In de grote plas in het leefgebied van de Pater-Davidsherten is een wand voor/met IJsvogelnesten gemaakt. Een paar IJsvogels hebben zich kort laten zien, om vervolgens weer snel hun nest in te duiken. Ik hoop ze een volgende keer te kunnen fotograferen.

Deze zwaan kwam voorbij gevlogen om vervolgens aan de andere kant van de plas op zijn gemak rond te zwemmen en af en toe naar eten te zoeken.



In één van de plassen zat deze eend op een boomstam te slapen. Een echte evenwichtskunstenaar om zo te kunnen blijven zitten. 

 

Langs de wilde zwijnen, waarvan alleen de ruggen van 2 vrouwtjes door de begroeiing te zien waren en de jonge zwijntjes zich niet lieten zien, op naar de Edelherten.
De wandelweg loopt dwars door het gebied van de Edelherten en de Elanden. De Elanden hebben zich niet laten zien. Deze Edelherten trokken zich niets van de mensen aan en gingen rustig door met het eten van gras. 





Deze Zanglijster zong uit volle borst. Hij was wat moeilijk te ontdekken in de dichte begroeiing.


Bijna terug bij de ingang (tevens uitgang) stond deze Wilde zwaan zichzelf in het water te bekijken. Of misschien vroeg hij zich af wie die vreemde vogel in het water zou zijn.



Er zijn nog een hoop dieren zoals de Eland, Otter, Przewalskipaarden en de Wisenten die ik deze keer niet gezien heb. Een goed "excuus" (alsof je dat nodig hebt ;-) ) om snel weer te gaan.



 








8 opmerkingen:

  1. Hoi Annette,
    Prachtige foto's van het natuurpark heb je gemaakt.
    Mooi is het daar hé, zeker in deze tijd, dat van de ijsvogelwand wist ik nog niet, ben daar al een hele lange tijd niet meer geweest.
    Jammer dat er niet veel wilde zwanen meer zijn, de laatste keer waren er nog maar twee, vroeger zaten er veel meer.
    Ik heb genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Annette,

    Dat is inderdaad een mooi park, waar ik ook wel eens kom. Dan huur ik altijd een fiets, want de afstanden zijn nogal groot tussen de verblijven. Dat je de edelherten zo vrij zag grazen is toch wel een mazzeltje hoor. Meestal liggen ze ergens tussen de bomen te herkauwen en zul je ze niet zien.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Annette,
    Het is een aantrekkelijk natuurpark, waar je natuurlijk ook wat geluk moet hebben om de dieren te zien je graag wilt. Er zit dan maar één ding op: vaker gaan. Alle soorten die je genoemd hebt heb ik daar ooit ook wel gezien, maar net als in de vrije natuur weet je wel dat ze er zijn maar zie je ze toch niet altijd. Gauw nog eens terug gaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Annette.

    Super dat je zoveel hebt kunnen zien.

    Mooie foto's heb je kunnen maken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Annette,

    Ik kan me herinneren dat ik daar vroeger ook eens geweest ben en toen ook wisenten heb gezien. Het park was toen nog vrij toegankelijk. Het beslaat wel een flinke oppervlakte zodat de kans dat je allen daar voorkomende dieren op een dag krijgt te zien vrij minimaal is. Maar ondanks dat heb je toch al een leuke serie kunnen schieten, reden om snel weer eens terug te gaan.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet dat dit heel mooi is hier maar is beetje te ver van mij af. Mooi de fotos die je nam en graag ook het blog gelezen. Groetjes Tine.Heb je url van je website toegevoegd aan beiden websites van mij en zo ontvang ik ook je nieuwe schrijven. Want je hebt een mooi blog . Groetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Annette, mooi gebied waar ik dus nog nooit geweest ben. Ik ken het alleen van de mooie foto's van Patricia. Mooie foto's heb je gemaakt van het landschap en die edelherten en vooral de wilde zwaan, top.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette