13 april 2023

"#Me too" in de paddenpoel

In de laatste week van maart kwam in het buitengebied van Otterlo (Veluwe) de paddentrek op gang. De padden trekken vanuit het bos naar de aangelegde paddenpoel en de grote vijver op vakantiepark De Zanding. Wat een geruzie en gespartel in de vijver en wat heb ik met de vrouwtjes te doen. Je zal toch maar tegelijkertijd besprongen worden door een flink aantal mannetjes. 

Dit mannetje zwom zoekend rond in de grote vijver. Vlak voor mij bleef hij liggen. Vanaf een afstandje zag hij er wel vriendelijk uit, maar toen ik hem op de foto zag, vond ik hem wat minder vriendelijk kijken. 




Deze was nog (veel) te klein om mee te mogen doen met de grote jongens. Hij zat op een gindpad van het zonnetje te genieten.


Kijk hier dan, wat een stoere vent is dit! Hij was op weg naar de paddenpoel en bleef hier een tijdje stil zitten. Het leek wel of hij eerst moed zat te verzamelen om verder te gaan of misschien zat hij zijn tactiek te bedenken hoe hij een vrouwtje (voor zich alleen) aan de haak kon slaan. 




Uiteindelijk ging hij dan toch het 'trappetje' gemaakt van boomstammen af op weg naar de paddenpoel.


Halverwege keek hij nog even om. Vervolgens verdween hij in het riet van de paddenpoel.


Ik hoop voor hem dat hij een ander vrouwtje gevonden heeft. Bij deze was echt geen plaats meer voor hem.


Hoeveel mannetjes zouden er op dit vrouwtje zitten? Ik kon ze echt niet tellen. Het leek af en toe meer een gevecht op leven en dood in plaats van het bevruchten van de eitjes. 
Ik had gehoopt een vrouwtje met een mannetje op haar rug op weg naar de paddenpoel te kunnen fotograferen, maar dat is niet gelukt. Misschien heb ik volgende keer meer geluk. Voor dit jaar moet ik het met deze foto's doen, maar ik ben hier ook tevreden mee hoor. 





 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette