13 april 2023

De knobbelzwaan zit weer op haar nest

Net zoals vorig jaar, hebben de Knobbelzwanen weer een nest in het riet langs de sloot gemaakt. Lag het nest vorig jaar nog diep verscholen in het riet, dit jaar ligt het op het randje van het gras met het riet. Zeg maar een beetje open en bloot. Toen ik vorige week bij ons de wijk in reed, zag ik de zwaan net op het nest gaan zitten. Gelukkig had ik mijn fototoestel naast mij liggen en kon ik gauw een paar foto's maken.


Eerst keek zij een beetje om haar heen



om vervolgens even de ogen te sluiten. 


Kennelijk lag zij toch niet helemaal lekker en moest het nest nog een beetje opgeschut worden. Driftig ging zij met de blaadjes en takjes in de weer.





Uiteindelijk had zij het precies zoals zij het hebben wilde. Nu kon zij dan echt gaan slapen.


De broedtijd van een Knobbelzwaan is 36 dagen. Nog even geduld dus voordat de kleine zwaantjes zich laten zien. 





  

4 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige foto's van de knobbelzwaan op het nest.
    Hier zitten ook een stelltje te broeden op hetzelfde nest van vorig jaar, toen waren er 7 eieren en nu ook weer.
    Er zijn vorig jaar jongen van volwassen geworden.
    Ik hoop dat het stel wat bij jou zit ook een groot aantal jongen mag groot brengen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anette.

    Wat leuk, nu goed blijven volgen voor de kleintjes straks.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig om te zien Annette.
    Mooi zo op zijn nest, nu straks de jonkie's nog op de foto ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Annette,
    Hou het nest goed in de gaten. Wellicht ben je er op tijd bij om de eieren uit te zien komen. Als je daarvoor te laat bent is het volgen van de kleine zwaantjes natuurlijk ook de moeite waard. Succes.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette