7 juli 2022

Zwanen familie

Sinds een paar weken zit moeder zwaan weer op haar nest. Deze keer niet, zoals afgelopen jaren, langs de busbaan maar verscholen in het riet. Je moet echt goed kijken om het nest te zien. Helemaal veilig zou je zeggen, maar wat blijkt ........ door stropers worden er eieren uit en de pullen bij het nest vandaan gehaald! Voor de weggehaalde eieren wordt dan een nep ei teruggelegd, zodat de zwaan eieren blijft leggen. Kunnen de stropers er via de kant niet bij, dan halen zij het nest met een bootje over het water leeg. Welke idioot bedenkt zo iets? Dan zit er toch echt iets heel erg fout in de bovenkamer?! 



Gelukkig zie ik (tot nu toe) nog steeds moeder zwaan op het nest zitten en ik hoop maar dat het goed blijft gaan. Vader zwaan schijnt zich in ieder geval nog steeds op zijn gemak te voelen. Hij lag lekker in het zonnetje zijn veren glad te strijken. 

Een paar dagen later zag ik dit zwanen gezin zwemmen. Moeders heel trots voorop en de zes kleintjes er nieuwsgierig achteraan. Ik stond aan de kant te kijken en het leek net of moeder zwaan haar kroost kwam laten zien. 


Vader zwaan zwom in alle rust een stukje verderop


en de rest ging weer achter hem aan. 


Hoe het met het nest in het riet is afgelopen weet ik niet. Ik heb het, door 2 weken vakantie op de Veluwe, niet verder kunnen volgen. Na terugkomst was het nest leeg en heb ik geen zwanen met jongen meer gezien. 



2 opmerkingen:

  1. Het komt vast wel goed met dit gezinnetje hoor. Geniet van je vakantie op de Veluwe. Fijn weekend gewenst, Rudi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd leuk deze vogels om te fotograferen Annette.
    Alleen wel ontzettend uitkijken als ze jongen hebben,
    de ouders kunnen behoorlijk agressief reageren.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette