26 april 2019

Uit de oude doos

Tijdens het uitzoeken en ordenen van foto's in mijn fotoarchief, kwam ik nog een paar foto's tegen die ik de moeite waard vind om met jullie te delen. Ik hoop snel weer nieuwe foto's te kunnen maken, maar op dit moment is het daar nog te vroeg voor. Nog een paar weekjes herstellen van de operatie en dan eindelijk weer, met camera, de natuur in.

Klaproos

Luzerne

Mosterdzaad

Mosterdzaad

Weegbree

Gevlekte rietorchis
 
Nog een paar leuke weetjes:
 
Luzerne: Alfalfa is de Nederlandse naam van de spruitgroente (ontkiemde zaden) van de Luzerne. Het kan op dezelfde manier worden gebruikt bij de voedselbereiding als bijvoorbeeld taugé.
 
Mosterdzaad: De mosterdplant wordt vaak verward met Koolzaad, waar hij erg op lijkt. De mosterdzaadjes zijn ongeveer 0,5 tot 1 mm groot en worden daadwerkelijk gebruikt voor het maken van mosterd. Er zijn verschillende soorten mosterdzaad, zoals de Gele mosterd, Zwarte mosterd, Sareptamosterd en Ethiopische mosterd.
Zwart mosterdzaad is scherper dan geel of bruin mosterdzaad. Dit komt door het hogere gehalte aan olie in de zaden.
 
(Gevlekte) Rietorchis: Deze mooie orchidee komt vooral voor in vochtige biotopen (plaatsen, gebieden). De soort wordt bedreigd door het verdwijnen van zijn voorkeurshabitat door drooglegging, ingebruikname door de land- of bosbouw en de vermesting van vochtige biotopen.
In België staat de orchidee op de Vlaamse Rode Lijst van planten en de Lijst van wettelijk beschermde planten. In Frankrijk is de rietorchis beschermd op regionaal niveau en in Nederland is de plant vanaf 1 januari 2017 niet meer wettelijk beschermd.
 
 Graag weer tot de volgende keer!
Annette  


3 opmerkingen:

  1. Fijn dat we archieven hebben Annette, wat een schitterende serie laat je hier zien
    mooie kleuren en prachtige scherpte diepte in deze foto's.
    goede genezing en verdere beterschap van je operatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar goed dat we dan een archief hebben :-)
    Deze plaatjes zijn ook echt te mooi om niet te laten zien.
    Doe voorzichtig aan en het fotograferen komt dan wel weer.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Helna en Bram,
    Als het goed is, hebben jullie een reactie via G-mail van mij ontvangen. Ik wil jullie hier ook nog een keer bedanken voor jullie leuke reacties. Het gaat steeds beter met mij en ik hoop snel weer met nieuwe foto's te kunnen komen. :-))

    Lieve groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette