2 maart 2019

Bekermos en Heidestaartje

Tijdens een wandeling over de hei in het buitengebied van Otterlo (Gelderland), kwam ik een aantal oude boomstammen tegen die vol zaten met Bekermos en Heidestaart. Een heel bijzonder gezicht en van dichtbij eigenlijk een beetje onrealistisch, waarschijnlijk door de kleur.

Cladonia (rendiermossen, bekermossen en heidestaartjes) is een geslacht van korstmossen van ongeveer 350 soorten, waarvan er 50 in Nederland worden aangetroffen. Van die 50 soorten staan er 20 op de rode lijst.

Bekermos

Heidestaartjes

Heidestaartjes

Bekermos

Roodbekermos

Heidestaartjes

12 opmerkingen:

  1. Bekermos ken ik wel, maar Heidestaartjes had ik nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd vandaag! Roodbekermos ken ik wel van plaatjes en ik zou er graag zelf eens mee stoeien. Ik blijf zoeken.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van Heidestaartjes had ik ook nog nooit gehoord tot ik deze foto's had gemaakt en wilde weten wat die "stengeltjes" waren.
      Roodbekermos heb ik vorig jaar ook bij Otterlo gefotografeerd. Je ziet het veel minder dan Bekermos, dat is verreweg in de meerderheid.
      Ik heb geluk gehad deze 3 soorten op dezelfde plek te vinden. Tsja, soms moet je gewoon geluk hebben ........

      Groetjes en een fijne zondag,
      Annette

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Thank you so much for your nice comment dear Maria!
      Have a nice Sunday and a wonderful new week ahead.

      Many greetings,
      Annette

      Verwijderen
  3. Hele mooie fotos. Van Heidestaartjes en bekermos heb ik nog nooit gehoord. Let er eigenlijk nooit echt op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor je berichtje Caroline. Leuk! Enige tijd geleden heb ik voor het eerst bekermos gefotografeerd en heb toen opgezocht wat ik eigenlijk gefotografeerd had. Deze keer zocht ik via google naar bekermos en zag daarbij het heidestaartje staan, anders had ik het ook niet geweten. 😊

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige macro foto's van mossen Annette
    mooie details en prachtige kleuren heel mooi gefotografeerd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je compliment Bram.
      Omdat de mossen zo klein zijn, loop je er makkelijk langs, maar als je ze met de macrolens fotografeerd zijn het kleine wondertjes.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  6. Hoi Annette,
    Prachtige macro foto's !!
    Wist ook niet dat ze Heidestaartjes heten :-)
    Hele mooie details !
    groetjes,
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Els,
      Dank je wel voor je leuke reactie! Leuk hè, zo leer je iedere keer weer wat bij en van elkaar 😊.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  7. Hoi Annette,
    ik hou ook erg van bekermos en lucifers maar ik wist niet dat de onderste mosjes heidestaartjes heette :-) Weer wat geleerd dus. Echt hele leuke foto's.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette