27 oktober 2018

Lelies


Op mijn eettafel staat een prachtige, heerlijk ruikende bos Lelies die er gewoon om schreeuwen om gefotografeerd te worden. Daar kon ik natuurlijk geen nee op zeggen.
 
Lilium bulbiferum L.
 
 
De geschiedenis van de lelie
De lelie groeit in het wild in Azië, Europa en Amerika en groeit op zowel zeeniveau als hoger gelegen gebieden. De geschiedenis gaat terug naar de koning van Clovis (465 – 511). Maagd Maria zou deze koning een lelie hebben gegeven en de olie voor de zalving van de koning zou uit de hemel zijn komen vallen. Vanaf dat moment werd de lelie hét Franse symbool voor van God verkregen macht.
Dit was tevens de oorsprong van de beroemde Fleur-de-Lys een symbool dat op talloze Franse vlaggen terug te vinden is. Een gouden lelie heeft zelfs lang op de Franse vlag gestaan. Dit verdween pas na de revolutie tegen Karel X in 1830. Zoals bij elke mythe is ook hier onduidelijkheid: het symbool zou ook een gestileerde iris kunnen zijn, ook deze bloem wordt lis genoemd, net als de lelie.
 
De vele symbolische betekenissen van de lelie
De lelie heeft talloze betekenissen, waaronder: zuiverhuid, vergankelijkheid, puurheid, onschuld, maagdelijkheid, vrede, maar ook de wat lugubere betekenis: de dood.
 
Zuiverheid en maagdelijkheid:
In het Christendom is de witte lelie een veelgebruikt symbool. Zo staat de witte lelie voor maagdelijkheid en zuiverheid, en draagt dan ook de bijnaam: Madonnalelie. De bloem wordt daarbij vaak afgebeeld tezamen met de maagd Maria. Dit is ook de reden dat witte lelies vaak terugkomen in bruidswerk.
 
Vergankelijkheid:
Naast de mooie betekenissen, wordt de lelie ook veelvoudig gebruikt bij begrafenissen, omdat deze bloem ook voor vergankelijkheid en de dood staat. Het is een rouwbloem bij uitstek.
 






Dit is een kleine selectie uit de foto's die ik gemaakt heb, maar laat (denk ik) wel zien hoe mooi deze Lelies zijn :-)).

Tot een volgende keer!
Annette


 
Kijk voor meer (andere) foto's ook eens op mijn website. Ga hiervoor naar "Websites" in de rechter kolom op deze pagina en klik op Annette Spijker - Fotografie.   
 
 
 

 

16 opmerkingen:

  1. Prachtige foto´s van de lelie´s, zeker de moeite waard om te fotograferen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je compliment en je bezoekje aan mijn blog Tinie. Hartstikke leuk!
      Fijne avond en tot een volgende keer :-)).

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  2. Hallo Annette,

    Wat is je blog mooi geworden en je foto's zijn zoals
    altijd schitterend en ook fijn de uitleg die je erbij geeft.

    Nog een fijne avond, Erica

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Erica,

    Dank je wel voor je leuke reactie. Leuk dat je op mijn blog hebt gekeken. Ik hoop dat je nog eens terug komt :-)).

    Fijne avond verder.
    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is me gelukt om je te linken.
    Een klein advies als je bij blogger
    in het bewerkings programma kijkt
    vind je iets wat je moet aanvinken en
    dat is je site veilig.

    Want als je nu je site aanklikt zie je
    in het rood geschreven niet beveiligd
    en dat kan mensen doen afhaken.

    Groetjes Erica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je tip Erica. Dat wist ik niet. Ik ga het meteen aanpassen.

      Groetjes
      Annette

      Verwijderen
    2. Hi Erica,

      Als het goed is, is nu de in rood geschreven waarschuwing dat mijn site niet beveiligd is, weg. Klopt dat?

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  5. Bardzo ciekawy tekst o liliach. Lilie to moje ulubione kwiaty, które rosną w różnych zakątkach mojego ogrodu. Niektóre przepięknie pachną. Jeszcze raz dziękuję za wizytę na moim blogu. Serdecznie pozdrawiam :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks a lot for your nice words Iva :-).
      I hope you will visit my blog again some day.
      Give your dog a hug from me.

      Serdecznie pozdrawiam :-))
      Annette

      Verwijderen
    2. Uścisnęłam moje 3 psy (suki) od Ciebie :) Bardo dziękuję :)

      Verwijderen


    3. Całkowicie dobry! :-)) Ale jestem pewien, że nie zwrócą na ciebie uwagi ………. :-))

      Verwijderen
  6. Erg leuk dat je de geschiedenis erbij zet Annette :-)
    Wijn hadden vroeger een leliekwekerij en ook met licentie ;-)
    Mooie foto's en kleuren.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is helemaal een mooi gezicht zoveel Lelies bij elkaar :-)).
      Ik was wel heel blij met mijn bos Lelies, ze hebben bijna 14 dagen volop staan bloeien en hebben heerlijk geroken. Van de week heb ik toch nog maar een nieuwe bos gekocht ...... ;-).

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  7. Hallo Annette,

    De link die je achter laat daarmee kom ik op je andere site waarop
    mooie foto's staan alleen kan ik daar niet reageren.
    Alleen via het contactformulier.
    Wat een zeurpiet ben ik, maar je foto's zijn daar ook zo mooi dat ik
    graag een bericht had achter gelaten.
    De lelies zijn schitterend gefotografeerd, het zijn ook mooie bloemen het is ook fijn dat je zo hele uitgebreide beschrijving bij doet, zo leer ik ook nog wat.

    Groetjes Erica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Erica,

      Het gastenboek heb ik verwijderd omdat daar regelmatig spam in stond en er maar een hele enkele keer serieus in werd geschreven (de laatste keer in 2016). Wel jammer, maar het werd heel vervelend. Als je het contactformulier invult, krijg ik jouw berichtje via de mail.
      Leuk dat je nog iets van mij kunt leren. Op vogelgebied leer ik weer een hoop van jou. Zo helpen wij elkaar :-)).

      Groetjes en een fijn weekend!
      Annette

      Oh ja, en je bent zeker geen zeurpiet hoor!!!!! :-)

      Verwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette