1 februari 2021

Mosjes en zo

Afgelopen zondag was het koud en scheen de zon volop. Heerlijk weer dus om op pad te gaan. Lekker struinen over de heide met de macrolens op mijn camera. Door het mooie winterweer waren meer mensen op het idee gekomen om naar de heide te gaan, waardoor het best druk was met wandelaars en honden. Ik wist wat ik wilde fotograferen, namelijk mosjes, en ik weet ze op een rustig gedeelte van de heide te vinden. Heerlijk op mijn gemak heb ik onderstaande foto's kunnen maken. 

Haarmos, nog berijpt omdat het 's nachts -6 graden was geweest.

Haarmos, Zo mooi als je het van dichtbij ziet.

Bekermos in, soms grote, groepen bij elkaar. Meestal bedekt het mos de hele boomstronk en verspreidt zich dan verder op de bodem. 

Bekermos tussen Haarmos.

Bekermos

Je moet goed kijken om ze te zien, maar de rode "knopjes" is Rood bekermos.  

Dit is Rood bekermos van dichtbij gefotografeerd.

Rood bekermos, nogmaals van dichtbij gefotografeerd. Hier lijkt het nog wat, maar de mosjes waren niet groter dan een speld. 

Als laatste foto een Gele trilzwam en Eikenmos op een boomtak. 


Tot de volgende keer, 

12 opmerkingen:

  1. Vooral de foto's van het bekermos (beide soorten) vind ik héél goed geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik ben blij dat de foto's van het mos gelukt zijn, dan heb ik niet voor niets op mijn knieën gezeten (en moeizaam overeind gekomen :-) ).

      Verwijderen
  2. mooie serie mos foto's vooral die met de rijp zijn echt heel mooi om zien
    ook de foto's van de rode bekermosjes zijn heel mooi, gaaf hoe dat rood afsteekt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het niet laten om foto's te maken als ik bekermos zie. Ik vind het mos op zich heel mooi en ook de stronken waar ze op groeien, die hebben vaak zulke mooie vormen.

      Verwijderen
  3. Hallo Annette
    diese Macroaufnahmen machen Lust auf mehr, sehr schön die Moose so nah zu sehen da erkennt man erst was das für tolle Pflanzen sind, gefallen mir sehr gut
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,
      Weil die Moose so klein sind, lauft man schnell daran vorbei. Mit diesen Macroaufnahmen sieht man wie schön die Moose wirklich sind.

      Grüsse,
      Annette

      Verwijderen
  4. Hai Annette,

    Knappe serie van de mosjes en helemaal in de vergroting het bekijken meer dan waard. Iedere keer als ik ergens zo'n mooie serie zie, besef ik mij dat ik er altijd achteloos aan voorbij loop. Tsja, door series zoals dit, weet ik weer dat ik er ook eens mee aan degang moet gaan.
    Ik heb wel een tip voor je. Met een klein wit parapluutje kun je onderwerpen uit het directe zonlicht halen. Ik denk dat je éénnalaatste foto een stuk mooier zou zijn, wanneer je zo'n parapluutje zou gebruiken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi René,

      Hartstikke bedankt voor je tip! Ik ben er heel blij mee en ben er meteen mee aan de slag gegaan. Het ging alleen niet helemaal zoals ik dat wilde, omdat door de wind het parapluutje steeds wegwaaide :-(.

      Groetjes,
      Annette

      PS: als je nog meer tips voor mij hebt om mijn foto's te verbeteren, hou ik mij zeker aanbevolen ....... :-)

      Verwijderen
  5. Hoi Annette,
    ik ben gek op mosjes dus ik ben er echt helemaal waus van. Werkelijk prachtige foto's met een mooie Vania aan mos. ook zelfs met rijp. Echt super om te zien. Het rode bekermos is ook al zo mooi.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Helma,

      Wat leuk dat je helemaal "waus" (ik zit nu ik dit schrijf, weer te lachen om het woord) werd van de foto's :-). Ik kan het niet laten om steeds weer foto's van het mos te maken. Je ziet pas goed hoe mooi het is als je het van zo dichtbij kan fotograferen.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  6. Hoi Annette,
    Mosjes kunnen een echte uitdaging zijn, voor mij nooit in de wintermaanden maar in de herfst. Dat rode bekermos springt er echt uit. Je treft het dat je een plek weet waar het voorkomt, zodat je er op ieder gewenst moment heen kunt. Mosjes zijn een behoorlijk uitdagend thema waar je lang mee bezig kan zijn.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Kees,
    Wat leuk dat je op mijn blog hebt gekeken en een berichtje hebt achter gelaten. Je hebt gelijk, eigenlijk zijn mosjes iets voor de herfst. Ik kan het alleen niet laten om ze te fotograferen als ik ze zie ;-)......

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette