9 juli 2020

Bij mij in de buurt .............. ganzen en meerkoetjes

De plek waar ik de zwanen (zie mijn vorige blog) gefotografeerd heb, is een geliefd plekje voor meerdere soorten (water)vogels zoals ganzen, eenden, futen en meerkoeten maar ook van meeuwen en aalscholvers.
Meestal is het er dan ook een drukte van jewelste, al viel dat nu wel mee. Mooi om te zien hoe deze vogels heel gemoedelijk bij elkaar leven.

  
De Chinese- of Afrikaanse knobbelganzen heb ik jullie al in mijn vorige blog laten zien. 
Naast deze ganzen zwommen er ook Nijlganzen die behoorlijk nieuwsgierig waren en wel op de foto wilde.


Nijlganzen worden ook wel vosganzen genoemd. 


De oude Egyptenaren beschouwden de nijlgans als een heilig dier en beeldden hem regelmatig af in hun kunst.



De soort die je volop in de Flevopolder ziet, is de grauwe gans. 
 

De kleine ganzen zijn inmiddels behoorlijk gegroeid, maar worden nog steeds goed beschermd door de "oppasmoeders".


Zodra je ook maar een beetje in de buurt komt, zoeken zij de veiligheid van het water op. 

Net toen ik naar huis wilde gaan, kwam de meerkoet met haar kleintjes te voorschijn vanuit het riet. Lief hoor nog zo klein, maar wat zijn ze lelijk!


Moeders dook steeds onderwater om weer met voedsel in haar bek boven te komen.


De kleintjes zwommen dan meteen op haar af om het niet zo zachtzinnig uit haar bek te halen. In een mum van tijd was het al weer op en dook moeders weer onder water.


Moeders mooiste ……...

De foto's van de meerkoetjes zijn niet zo mooi gelukt, de kleintjes waren één en al beweeglijkheid. Toch wilde ik de foto's in de blog plaatsen omdat ik tafereel leuk vond om te zien.

Tot de volgende keer!

Annette




12 opmerkingen:

  1. Dat ziet er daar een gezellig en drukbezocht plekje uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Rudi,
      Leuk dat je mijn blog bezocht hebt en een berichtje hebt achtergelaten.
      Mooi hè?! En dat zo maar dicht bij huis; dat is toch boffen :-) .

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  2. prachtige serie en foto's van deze verschillende water vogels Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Bram, leuk om jouw commentaar te lezen.

      Alvast een fijn weekend!
      Annette

      Verwijderen
  3. Hoi Annette,
    Wat een leuke foto's.
    Mooi die nijlganzen zo langs de waterkant. Zijn altijd lekker kleurrijk.
    Grappig ook die jonge meerkoetjes met die leuke koppise.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Marco,
      Wat leuk dat je mijn blog bezocht hebt en ook een berichtje hebt achtergelaten.
      Die meerkoetjes en hun bedrijvigheid waren erg leuk om te zien. Het lijkt wel of ze geen moment rustig kunnen rondzwemmen.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  4. Wow, very nice photos. When I was little, I was chased by a geese. I become traume after that.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. See my reply below. I made a mistake when answering your comment. Sorry!

      Verwijderen
  5. Hoi Annette, leuke fotos, zo schattig die kleine meerkoetjes. Ik zag nog een meerkoet broeden vorige week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Caroline,
      Alles wat nog klein is, is leuk. Zelfs deze lelijke meerkoetjes:-). Is het niet een beetje laat in het seizoen dat de meerkoet nog op haar nest zit?

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  6. Thank you so much for your visit to my blog and your nice comment Rani. Very much appreciated.

    Have a nice day and stay healthy,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die knobbelganzen vind ik hele apart. Ik bedoel eigenlijk dat ik deze nooit zie.ik zit hier midden tussen de grauwe en brandganzen hihi... erg leuk om deze nu eens te zien.
    groejtes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette