9 oktober 2019

Koninklijk bezoek

Rondom het vakantiehuis dat wij van de zomer in Zwitserland gehuurd hadden, is een grote tuin met daarin een grote vijver die druk bezocht wordt door Libellen, bijen, hommels en vlinders. Het is mij helaas niet gelukt om een libel fatsoenlijk op de foto te krijgen. Wat hadden die het druk met rondjes boven de vijver vliegen en als ze al stil hingen, was dat natuurlijk net niet op de plek waarop ik scherp gesteld had. Misschien lukt het volgende keer; de aanhouder wint tenslotte ……..

De vlinders waren de "gewone" vlinders die hier in Nederland ook voorkomen, zoals het Landkaartje, de gehakkelde Aurelia en de Distelvlinder. Tot op een warme, zonnige middag. Ik zag een schaduw van "iets groots" dat voorbij vloog en weer terugkwam, steeds in hetzelfde patroon. Uiteindelijk ging "het" zitten op een Kaardebol (Kaarde is afgeleid van het Latijnse 'carduus' dat distel betekent) en zag ik dat het Koninklijk bezoek was ……… een Koninginnepage!! Wow, wat is die mooi!
Maar nu? Mijn camera lag binnen op tafel. Gelukkig had ik mijn smartphone binnen handbereik en heb daarmee, wel is waar op grote afstand, een foto gemaakt. Geen geweldige foto, maar ik had in ieder geval wel een foto. Misschien zou hij (of zij) de volgende dag weer komen en dan zou het mij niet weer gebeuren dat mijn camera binnen zou liggen.
En ja hoor, de volgende dag om ongeveer dezelfde tijd vloog die schaduw weer in hetzelfde patroon voorbij. Deze keer zat ik er helemaal klaar voor en heb een aantal foto's kunnen maken. Ik was helemaal door het dolle en voelde mij weer een klein meisje in de snoepwinkel. Alle regels voor de fotografie zoals de regel van derden en de compositie konden mij op dat moment niets schelen, ik dacht alleen maar foto, foootooo …….
Het fotograferen van een Koninginnepage kan van mijn Bucketlist. Toch hoop ik dat hij zich volgend jaar weer laat zien en ook dan zal hij (of zij) weer op de foto gaan.








 Tot de volgende keer!

Annette

6 opmerkingen:

  1. Mooie fotos Annette van de Koninginnepage. Ik heb die ook nog nooit gezien. Het landkaartje ook niet. Fijn weekend. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het landkaartje komt regelmatig langs in de vlindertuin vlak bij mijn huis. Ik bof dat die vlindertuin zo dichtbij is; het is volop genieten van de bloemen en van alle insecten die er rondzoemen.
      De Koninginnepage had ik ook nog nooit eerder gezien. Tenminste niet 'in het echt', wel op foto's die bijvoorbeeld gemaakt zijn in de Eifel (Duitsland). Daar schijnt deze vlinder vrij veel voor te komen. Ik was dan ook zo verrast dat er ineens zo maar eentje vlak voor mij vloog tijdens mijn vakantie in Zwitserland. Kon er ook maar geen genoeg van krijgen om hem (of haar?) te fotograferen.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dank je wel voor je leuke, spontane reactie! Hartstikke leuk om te lezen. Ik hoop dat je nog eens een keer terug komt op mijn blog pagina.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  3. Hoi Annette,
    de koninginnepage is echt geweldig.
    Vooral foto 6 vind ik prachtig om te zien.
    Ik heb deze vlinder al heel lang op het verlanglijstje staan maar helaas.... Jij hebt deze echt heel mooi kunnen fotograferen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Helma,
      Echt super hè, die Koninginnepage?! Ik heb eerder alleen maar foto's van anderen van deze prachtige vlinder gezien en had, net als jij, ook een grote wens om hem zelf eens te kunnen fotograferen. Het schijnt dat hij op een paar plekken in Nederland voorkomen, maar vooral in de Eifel is het een veel voorkomende vlinder. En nu blijkt dat hij ook in Zwitserland voorkomt. Ik was echt door het dolle toen ik hem zag, terwijl diegene van wie wij het huis huurde het heel gewoon vond dat hij daar in de tuin rondvloog. Volgend jaar gaan wij weer naar Zwitserland en dan kan ik hem hopelijk weer fotograferen.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette