3 juni 2019

De Klaproos


In het paadje achter ons huis bloeien op dit moment heel veel oranje Klaprozen. Ik vind het fascinerend om te zien hoe de bloemen uitkomen en heb geprobeerd om dit vast te leggen.
 
Symboliek van de Klaproos:
Klaprozen wordt met name in het Verenigd Koninkrijk en andere landen van het Gemenebest van Naties gebruikt als eerbewijs aan gevallenen in, aanvankelijk alleen, de Eerste Wereldoorlog, maar sindsdien aan alle andere gewapende conflicten waarin leden van het Brits gemenebest stierven.

Het symbool, de zogenoemde grote Klaproos (papaver rhoeas), gaat terug tot het 'In Flanders Fields'  van John Mc Crae (arts, militair en dichter), waarin de bloeiende Klaprozen in contrast worden gesteld met de talloze grafstenen waartussen deze bloemen bloeien. Ook het feit dat de Klaprozen volop bloeide in de slagvelden van Vlaanderen heeft ze tot het symbool van de Eerste Wereldoorlog gemaakt.

Het idee om de klaproos symbool te maken voor de slachtoffers van de Grote Oorlog, ontstond in de Verenigde Staten, waar hoogleraar, dichteres en humaniste Moina Michael het gedicht 'We Shall Keep the Faith' schreef, waarin de klaproos evenzeer als in het gedicht van McCrae een rol speelt, maar dan niet als stille, en schone getuige van dood en vernietiging, maar als teken van hoop voor de toekomst.

In deze zin werd de klaproos al snel na de Eerste Wereldoorlog geadopteerd door The Royal British Legion, een liefdadigheidsinstelling voor Britse veteranen. Deze organisatie begon al spoedig met het verkopen van - kunststoffen - klaprozen. Met de opbrengsten uit de verkoop kon het legioen de veteranen ondersteunen, terwijl de kopers de klaproos op hun revers konden dragen als teken van solidariteit met hen die tijdens de oorlog gewond raakten en met de nabestaanden van hen die vielen. In de maand voorafgaand aan Remembrance Day ziet men op de Britse televisie menigeen met een op de borst gespelde plastic klaproos.

Op Remembrance Day, de dodenherdenking van het Gemenebest, worden bij de cenotaaf (een grafteken dat al sinds de klassieke oudheid wordt opgericht ter nagedachtenis aan de overledenen die van wie het stoffelijk overschot elders verkeert of onvindbaar is) op Whitehall (regeringscentrum van het Verenigd Koninkrijk) door de vorstin en hoogwaardigheidsbekleders klaprooskransen gelegd, geen echte overigens, omdat de bloemblaadjes zeer snel uitvallen.
 
In de kunstgeschiedenis is de Klaproos het symbool van Hypnos, de Griekse God van de slaap.









Tot de volgende keer!
Annette

13 opmerkingen:

  1. mooie serie foto's van de klaproos Annette
    een keer geen rode, vind deze oranje kleur ook heel mooi om te zien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Bram! In het park vlak bij mijn huis zag ik ook één gele klaproos staan, maar toen ik de volgende dag met mijn camera terugkwam had de Gemeente ook op die plek gemaaid en je raadt het al..... weg gele klaproos.:-(

      Verwijderen
  2. Mooie fotos Annette, hier ook een veld met veel klaprozen. Fijne pinksterdagen. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je leuke reactie! Het blijft een mooi gezicht hè, zo'n veld vol met klaprozen. Als ik mijn achtertuin uitloop zie ik iedere keer weer de klaprozen die zo uitbundig bloeien en het verveelt nog steeds niet. Het blijft genieten!

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  3. Hoi Annette,
    klaprozen en papavers zijn ook echt meer dan de moeite waard om te fotograferen :-) Deze oranje zijn ook al zo mooi en ik mag ze dan ook heel graag zien. Je eerst drie foto's zijn superleuk en grappig dat je alle stadia voorbij laat komen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Helma,
      Vorig jaar wilde ik de klaprozen al in alle stadia fotograferen, maar toen is het er helaas niet van gekomen. Dit jaar is het wel gelukt en was het ook hartstikke leuk om te doen.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  4. Mooie serei van de klaprozen Annette. Fijn weekend. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Caroline,
      Sorry dat ik vandaag (26 juni) pas op dit en je eerdere berichtje reageer. Ik ben vanaf de pinksterdagen 2 weekjes op vakantie geweest. De Laptop had ik thuis gelaten en via mijn mobiel kan ik niet meer reageren op berichtjes. Heel irritant en heel onaardig om niets op een berichtje te laten horen. Dus nogmaals hartstikke bedankt voor je reactie over de foto's van de klaprozen. Tot volgende keer!

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  5. Kiitos kiitoksestanne! Ja kuinka mukava saada vastaus kaikkialla Suomesta. Valitettavasti en voi tarkastella blogiasi, koska se on poistettu. Toivon, että vierailet blogissani uudelleen.

    Sydämellinen tervehdys,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie van de klaproos Annette, vaak zie je de rode variant, maar deze oranje versie is ook erg fraai, vooral de eerste twee foto's vind ik heel knap.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,
      Het is heel apart dat je in het laantje achter mijn huis alleen maar oranje klaprozen ziet. In het park, zo'n honderd meter verderop, zie je de rode variant. Dit jaar zag ik daar ook 1 gele klaproos. Deze kleur heb ik nog niet eerder gezien.
      Op de eerste twee foto's vind ik het zo mooi om te zien hoe de natuur de bloem 'opvouwt' in de knop. Een klein wondertje …….

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Hi Caroline,
      Een hele fijne week verder en tot een volgende keer!

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette