20 juni 2024

De Veluwe in de maand mei

In de maand mei waren wij weer een paar weken op de Veluwe te vinden. De eerste week begon veelbelovend met zon een een heerlijke temperatuur. Wat een verademing na al die regen! Zou het mooie weer nu eindelijk doorzetten? Helaas ........ het mooie weer maakte weer plaats voor regen en, zeker voor deze tijd van het jaar, een te koude temperatuur. Maar ik klaag niet hoor; het is zo wie zo heerlijk om op de Veluwe te zijn. 

Met de mooie dagen zag je het bos letterlijk opbloeien. De bermen langs de zandpaden kregen steeds meer kleur door de bloemen die uit hun knop kwamen. Kijk maar even mee.

Bos vergeet-mij-nietje

Dagkoekoeksbloem

Distel

Toen ik het Fluitenkruid aan het fotograferen was, stopte er een fietser die mij verbaasd vroeg "Ben je onkruid aan het fotograferen?" Nadat ik hem geantwoord had dat onkruid in de bloei ook heel mooi is, keek hij mij een beetje vreemd aan en vervolgde schouderophalend zijn weg met de woorden "Nou ja, je zult er wel iets moois van maken". Laat dat nou net mijn bedoeling zijn ..... 😊 

Fluitenkruid

Fluitenkruid

Gestreepte witbol

De bermen werden steeds mooier en kleurrijker.  

Overblijvende ossentong

Smalle weegbree

Vingerhoedskruid

Vlierbes

Op veel plekken op de Veluwe staan grote groepen Vingerhoedskruid in verschillende kleuren in bloei. Zo'n mooi gezicht! (De foto is gemaakt met de telefoon)


Op de Posbank (Nationaal Park De Veluwezoom) stond de Brem volop in bloei. Een mooi gezicht overal van die gele struiken; daar word je vrolijk van. Waar ik helemaal vrolijk van werd, was het wilde paard dat onder de boom stond te grazen toen ik deze foto maakte (ook met de telefoon).

 

Mei is natuurlijk ook de maand van de jonge vogeltjes. Om het huis waren veel jonge koolmeesjes en pimpelmeesjes te vinden die of gevoerd werden door hun ouders of zelf probeerden pindakaas uit de pot te halen. Het was een grappig gezicht om te zien hoe driftig zij pogingen deden om zelf aan eten te komen. 









Niet alleen de koolmeesjes en de pimpelmeesjes lieten zich veelvuldig zien; ook de boomklever was vaak van de partij en pikte een zaadje mee.


Dit eekhoorntje heeft een vergroeid of gebroken (?) voorpootje waardoor het mank liep en moeite had om in de boom te klimmen en van tak tot tak te springen. Op de foto kan je zien dat het linker voorpootje er anders uitziet dan het rechter voorpootje. 



Achter het huis zat vrij laag in een boom een merelnest met 5 hele kleine, pasgeboren en kale mereltjes. Ik heb het nest Ă©Ă©n keer gezien en heb het verder met rust gelaten. Ik hoop de volgende keer de jonge mereltjes te zien. 

De foto's in dit blog zijn gemaakt met mijn nieuwe camera, een Sony RX10 Mark IV. 


















 

6 opmerkingen:

  1. Mooie fotos van de Veluwe, de vogels, bloemen en eekhoorn. Wel zonde van die eekhoorn, ze klimmen zo graag in bomen. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annette

    Prachtige foto's heb je gemaakt.
    Mooie natuur.
    Mooi zijn de Koolmeesjes.
    En zo leuk dat eekhoorntje.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je compliment Patricia. Leuk om te lezen!

      Groetjes, Annette

      Verwijderen
  3. Kauniita ja hempeitĂ€ kuvia ♡ - terveiset Suomesta !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Anette, beautiful photos all of them, but I liked your flower photos very much !

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette