20 november 2018

Passiflorahoeve - Europese vlindertuin

De Passiflorahoeve in Harskamp (Provincie Gelderland) heeft maar liefst 5 vlindertuinen, waaronder de Europese- en Tropische vlindertuin, de Europese- en subtropische vlinderkwekerij en een vlinder- en insecten buitentuin. Dit blog gaat over de Europese vlindertuin.

De Europese Vlindervolière, zoals de vlindertuin genoemd wordt, is overspannen met een groot wit net, zodat de planten en vlinders in het klimaat leven wat zij gewend zijn.
In deze tuin zijn specifieke planten gepoot die van groot belang zijn voor diverse soorten vlinders.
Doordat zoveel mogelijk geprobeerd wordt om sluipwespen, vogels en andere mogelijke roofdieren zoals muizen te weren en alles zo schoon mogelijk te houden van spinnen, vliegen hier hele zeldzame of zelfs vlinders die er niet meer in de vrije natuur voorkomen.

Helaas heb ik niet alle vlinders die er rondvliegen kunnen fotograferen, daarom moet ik als ze weer open gaan, juni volgend jaar, maar gauw teruggaan. Wat een straf ………………

Oranje passiebloemvlinder - Dryas julia

Heliconius Charitonius

Malachietvlinder - Siproeta stelenes

Tithorea tarricina

Heliconius Charitonius

Idea malabarica

Oranje passiebloemvlinder - Dryas julia

Heliconius Charitonius

Oranje passiebloemvlinder - Dryas julia

Oranje passiebloemvlinder - Dryas julia

Dagpauwoog

Oranje passiebloemvlinder - Dryas julia

Kolibrievlinder
 
De foto van de Kolibrievlinder is, ondanks de vele pogingen, niet helemaal scherp. Mijn geduld werd hierbij dan ook flink op de proef gesteld. Hij (of zij) leek wel een flipperkastballetje en vloog maar heen en weer om vervolgens weer te verdwijnen tussen één van de vele planten. 
Ik heb geprobeerd de juiste namen bij de vlinders te vinden. Is dit niet (helemaal) gelukt, laat het dan alsjeblieft weten in een berichtje. Alvast bedankt.

Tot de volgende keer!
Annette

10 opmerkingen:

  1. Hallo Annette, dank je wel voor je leuke berichtje. Het bloggen is mijn fotoalbum van vroeger. Net als jij al heel vroeg met fotograferen begonnen en heel veel albums liggen. Het neemt een beetje tijd in beslag maar een leuke herinnering voor later. Hoop je met oud en nieuw ook te zien. Altijd leuk om even door het afgelopen jaar heen te lopen. Heel veel succes met kiezen...Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Yvonne,
      Voor jou ook een dank je wel voor je leuke berichtje :-).
      Zo had ik het nog niet bekeken, maar het bloggen is inderdaad te vergelijken met een fotoalbum van vroeger. Nu ik er iets meer handigheid in krijg, vind ik het ook steeds leuker worden om een blog te plaatsen en als je dan ook nog leuke reacties krijgt, is het natuurlijk helemaal top ...…

      Groetjes en tot een volgende keer,
      Annette

      Verwijderen
  2. Een dagje vlindertuin is altijd leuk. Mooie soorten krijg je dan voor de lens, die je normaal niet zo gauw ziet. Ik heb het ook twee keer gedaan en de passieflorahoeve staat nog op mijn lijstje. Jammer dat ze maar zo kort open zijn. Je hebt een paar mooie soorten weten vast te leggen, maar die kolibrievlinder... tja, dat is een crime. weet er alle van, maar de aanhouder wint!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je leuke reactie Dick. De Passiflorahoeve is erg leuk om naar toe te gaan, zowel voor de vlinders als voor de planten collectie. Je bent er echt uren zoet :-)).
      En op een dag zal de Kolibrievlinder toch echt mooi en scherp op de foto moeten. DE uitdaging voor het nieuwe jaar :-)).

      Groetjes en een fijn weekend,
      Annette

      Verwijderen
  3. Hallo Annette, leuk dat je een reactie stuurde via de mail
    Nu heb ik je blogspot adres, en hier kan ik wel reageren, alleen moet ik dan Chrome opstarten want Safari en Google gaan niet zo fijn samen :-)

    prachtige serie vlinder foto's heb je gemaakt, en laat je hier zien
    wel altijd erg warm in die vlindertuinen, maar zoveel materiaal om te fotograferen.

    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Bram,
    Hartstikke leuk dat je ook nog op mijn blog hebt gereageerd en dank je wel voor je compliment over de foto's die ik gemaakt heb van de vlinders.

    Tot een volgende keer!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Annette,

    Weer een super mooie serie foto's geworden
    een vraagje waar is deze vlindertuin en is hij toegankelijk
    voor rolstoel of rollators.
    Als ik het goed heb, hebben wij de kolibrievlinder een keertje
    in de tuin gehad maar ook niet kunnen fotograferen.

    Groetjes Erica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Erica,
      De Passiflorahoeve is in Harskamp. Als je over de A1 richting Apeldoorn rijdt, neem je afslag Stroe, Garderen, park de Hoge Veluwe. Vervolgens volg je Harskamp. Vlak voor het dorp staat in de berm een klein bordje dat de weg naar de vlindertuin aangeeft.
      Het is rolstoel vriendelijk. Toen ik er was, was er een groep mensen in rolstoelen.
      Kijk ook maar eens op hun website www.passiflorahoeve.nl.
      Van de zomer had ik ook voor het eerst een kolibrievlinder in de tuin, maar heb hem niet kunnen fotograferen. Hij was er even en dan zo weer weg.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  6. Ook deze foto's zijn weer erg mooi Annette,
    doe me ook wel weer verlangen naar een warme zomerdag ;-)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Helma,
    Ach ja, zo'n heerlijke warme zomerdag, zucht, ......... dat wil ik ook wel weer. Helemaal nu ik de regen tegen het raam hoor en het nog zo donker is :-)).

    Groetjes en tot de volgende keer,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette