11 november 2018

Aristolochia Grandiflora

De Aristolochia grandiflora, ook Duitse pijp genoemd, is een plant uit de pijpbloemfamilie. Pijpbloemen worden vaak door vliegen bestoven.Van nature komt de plant voor in vochtige struikgewassen en langs rivieren in Midden-Amerika en het Caribisch gebied.

De plant lokt met zijn kleuren en aasgeur zijn bestuivers (de vliegen). De meest effectieve bestuivers zijn grote Diptera-soorten (tweevleugeligen waartoe alle vliegen en muggen behoren). De bestuivers worden vastgehouden in de bloem. De eerste dag van de bloei is de bloem in de vrouwelijke toestand en bestuiven de insecten de stampers. De tweede dag verandert de bloem naar de mannelijke toestand en worden de bestuivers met stuifmeel bepoederd, waarna de bloemstructuur verandert en de bestuivers worden vrijgelaten. Hierna verwelkt de bloem en worden de vruchten gevormd.

Een bijzondere bloem met een bijzonder (bestuivings-)verhaal.

Aristolochia (Duitse pijp)

Aristolochia (Duitse pijp)
 
 
Tot de volgende keer!
Annette

6 opmerkingen:

  1. Hallo Annette,

    Mooie foto's met een leerzaam verhaal.

    Groetjes Erica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Erica,
      Apart verhaal hè? Mooi zoals de natuur dit regelt.

      Groetjes en een fijne avond,
      Annette

      Verwijderen
  2. Mooie en scherpe foto's Annette :-)
    En net wat Erica zegt: Je informatie erbij is echt heel interessant.

    Groetjes en een fijn weekend,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hartstikke bedankt voor je leuke reactie Helma.
      Ik wens jou ook een heel fijn weekend.

      Groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  3. Hallo Anette, Leuk dat je een bezoek aan mijn website hebt gebracht en bedankt voor je mooie berichten. Natuurlijk was ik nieuwsgierig naar jouw blog en daar ben ik dan :)Schitterende foto's heb je gemaakt bij de passieflorahoeve en ook mooi op naam gebracht. Het is genieten om naar zulke mooie foto's te kijken en een sport om ze zo mooi in beeld te krijgen. Natuurlijk ga ik ook even een bezoekje brengen aan je website.. Ga zo door met je mooie hobby!

    Groeten, jan..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Jan,
      Hartstikke leuk dat je op mijn blog hebt gekeken en een berichtje hebt achtergelaten. En natuurlijk dank je wel voor je compliment! Het is inderdaad een sport en een verslaving om de foto's steeds mooier te maken. Hiervoor staat op mijn verlanglijstje nog een 100 mm macrolens.
      Oh ja, en dat op naam brengen heb ik voor een groot deel aan jou te danken :-)).

      Groetjes en een fijne avond,
      Annette

      Verwijderen

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie die je achtergelaten hebt.

Groetjes,
Annette